16. Inspired by |
Adriaenssens, P., (2000) Van hieraf mag je gaan – over het opvoeden van tieners. Tielt: Lannoo Bakkers E. en Heylen L., (2001) Projectwerk, een opening naar de werkelijkheid. Leuven: CEGO Publishers Bellerman, P., (1997) “Wij zijn niet dom!” Praktische tips van en voor leerlingen met leerstoornissen. Leuven/Apeldoorn: Garant Berg van den, R., en Vandenberghe R., (1995) Wegen van betrokkenheid. Reflecties op onderwijsvernieuwing. Tilburg: Zwijsen Berg van den, R., (2007) Denk aan je mensen; weerbarstigheid te lijf in het onderwijs en elders. Antwerpen/Apeldoorn: Garant Bergstrom, B., (2006) Ieder kind verdient specifieke aandacht in opvoeding en onderwijs. Stockholm: Runa Bisschop, J., (2005) Wie weet of het waar is? Heeswijk-Dinther: Esstede Bisschop, J., (2003) Chatten met je dochter. Hoe het leven de technologie verandert. Amsterdam: Business contact Bjorkvold, J., (1989) De muzische mens. Het kind en het lied – spelen en leren in alle levensfasen. Rotterdam: Ad. Donker Block P., (2002) Het antwoord op Hoe? is Ja: doen wat belangrijk is. Schoonhoven: Academic Service Bok, A., (2003) Innovatie tussen pressie en prikkel. Naar een school waarin kinderen samen zélf-leren in een rijke leeromgeving. Heeswijk-Dinther: Esstede Bommerez, J., en Zijtveld van, K., ( 2001) Kun je een rups leren vliegen? Over de noodzakelijke kwantumsprong van veranderingsmanagement naar transformationeel leiderschap. Eemnes: Uitgeverij Nieuwe Dimensies Bosch, A., (2006) Almanak van Barmhartigheid. Heeswijk: Uitgeverij Abdij van Berne Boschma, J. en Groen, I., (2006) Generatie Einstein slimmer, sneller en socialer; communiceren met jongeren van de 21ste eeuw. Amsterdam: Pearson Education Benelux bv Boutellier, A., (2007) Beter voor de klas; werken aan je persoonlijke kwaliteit. Soest: Uitgeverij Nelissen Bouwhuis, M., (1999) Tijdvergeten bezig zijn. Adaptief taalonderwijs op Uilenspiegel. Enschede: SLO Brandhof, J., (2004) Leer als een speer, leer sneller, beter en leuker. Maastricht: Brainware Bransford, J., (2000) How people learn. Brain. Mind, Experience and School. Washington, D.C.: National Research Council Braungart, M., &McDonough, W., (2007) Cradle to cradle. Heeswijk: Search knowledge BV Bruijns, V., Egberink, W., Gansewinkel van, H., (2004) Het kind en het badwater. Sturingsdilemma’s in het onderwijs. Utrecht: Lemma Camp P. en Erens F., (2003) De gekookte kikker. 400 dierenmetaforen over organisatieverandering. Amsterdam: Business Contact Cohen, F., (2007) De herschepping van de wereld; het ontstaan van de moderne natuurwetenschap verklaard. Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker Compernolle, T., (2002) Stress vriend en vijand! Vitaal stressmanagement op het werk… en in het gezin. Tielt: Lannoo Coonen, H., (2005) De leraar in de kennissamenleving. Open Universiteit Nederland Covey. S., (2006) De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Amsterdam/Antwerpen: Business Contact Csikszentmihalyi M., (1999) Flow, psychologie van de optimale ervaring. Amsterdam: Boom Cuvelier, F., (1992) De stad van axen. Gids bij menselijke relaties. Kapellen: uitgeverij Pelkmans Deen, N., (2006) Een begeleidende school. Ontwikkeling en perspectief Antwerpen/Apeldoorn: Garant Dekkers, M., (2002) De larf. Over kinderen en metamorfose. Amsterdam/Antwerpen: uitgeverij Contact Deley, T., (2004) Denken voelen doen. Sociaal-emotionele ontwikkeling in het basisonderwijs. Antwerpen/Apeldoorn: Garant Delfos, M., (2000) Kinderen en gedragsproblemen. Lisse: Swets & Zeitlinger Depuydt A., Deklerck J. en Deboutte G., (2001) Verbondenheid als antwoord op de-link-wentie? Leuven: Acco Dijk van, P., Doorn van, E., (2004) Ontwikkelingsgericht begeleiden in alledaagse situaties. Werkboek voor begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking. Soest: Nelissen Dochy F., Heylen L., Mosselaer vd H., (2000) Coöperatief leren in een krachtige leeromgeving. Leuven: Acco Dochy F., Heylen L., Mosselaer vd H. (2002) Assessment in onderwijs. Utrecht: Lemma Dochy, F., Heylen, L., Mosselaer van de, H., (2000) Coöperatief leren in een krachtige leeromgeving. Leuven: Acco Dohrmann, K., (1992) Intuïtie. Goddelijke vonk of verborgen kennis? Rijswijk: Elmar Draaisma, D., (2001) Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt. De geheimen van het geheugen. Amsterdam: Muntinga Pockets Ebbens, S., Ettekoven, S., (2005) Samenwerkend leren. Praktijkboek. Groningen: Wolters Noordhoff Eijgenstein, Y., (2001) Happy Worker. Amsterdam: Podium Emst van, A., (2002/2004) Koop een auto op de sloop. Utrecht: APS Fanchamps, J., e.a. (2006) Ergens goed in worden. Johan van der Sanden en zijn beroepsonderwijs. Antwerpen/Apeldoorn: Garant Frankl, V., (1987) De zin van het bestaan. Een psycholoog beleeft het concentratiekamp & een inleiding tot de logotherapie. Rotterdam: Ad. Donker Furedi, F., (2004) Waar zijn de intellectuelen? Amsterdam: Meulenhoff Galan de K., (2003) Trainen, een praktijkgids. Amsterdam: Pearson Education Benelux Geldens, J., (2007) Leren onderwijzen in een werkplekleeromgeving. Waalre: J. Geldens Gendlin, E.T. (1981) Focussen; gevoel en lijf. Haarlem: De Toorts George, B., e.a. (febr. 2007) Discovering Your Authentic Leadership. Harvard Business Review www.hbr.org Goleman, D. (1996) Emotionele intelligentie. Amsterdam: Contact Gore, L., (2006) Een ongemakkelijke waarheid. Amsterdam: Maurits Groen Milieu Gunster, B., en Prinsen, H., (2007) Ja-maar ik ben wel leraar. Esch: Quirijn Communicatie en J. M. Meulenhoff bv. Halévy, D., (2006) Mandala. Goesnes: Noetique Haring, B., (2001) Kaas en de evolutietheorie. Amsterdam: Contact Hermans, H., Dialoog en misverstand. Leven met de toenemende bevolking van onze innerlijke ruimte. Soest: Uitgeverij Nelissen Herpen van, M., (2005) ErvaringsGericht Onderwijs; van oriëntatie tot implementatie. Antwerpen/Apeldoorn: Garant Herpen van, M., e.a. (2007) Creativiteit & Speciale Onderwijszorg, een inspirerende combinatie. Antwerpen/Apeldoorn: Garant Herpen van, M., Bosch, M., (2007) Grenzeloos betrokken. Heeswijk: Uitgeverij: Berne-Heeswijk Heylen, L., e.a. (2006) Differentiatie in de klas. Omgaan met verschillen (EE-Cahier) Leuven: CEGO Publishers Jansen, H., (2005) Levend leren. Ontwikkeling, onderzoek en ondersteuning binnen het pedagogisch werkveld. Utrecht: Uitgeverij Agiel Janssens, A., (1999) Ontwikkeling stimuleren. Werkboek voor ouders en opvoeders. Leuven: Acco Jochems, W., (2007) Onderwijsinnovatie als leidraad voor onderwijsresearch en professionele ontwikkeling. Eindhoven: TU/e Jolles, J. (2006). Over ‘brein en leren’ in relatie tot onderwijsontwikkeling. Webcomment 60613 (www.jellejolles.nl) Jolles, J. (2006). Beter onderwijs door meer kennis over leren en de hersenen. Webcomment 60317 (www.jellejolles.nl) Jung, C., (1992) De mens en zijn symbolen. Rotterdam: Lemniscaat Kelchtermans, G., (2002) Reflectief ervaringsleren voor leerkrachten. Mechelen: Wolters Plantyn Kessels, J., Boers, E., Mostert, P., (2006) Vrije ruimte. Filosoferen in organisaties. Amsterdam: Boom Kleijwegt, M., (2005) Onzichtbare ouders. De buurt van Mohammed B. Zutphen: Plataan Knoope M., (1998) De creatiespiraal, natuurlijke weg van wens naar werkelijkheid. Nijmegen: K.I.C. Kohn, A., (1993) Punished by rewards. Boston: Houghton Mifflin Company Kohn, A., (1999) The school our children deserve. Boston: Houghton Mifflin Company Kok J., (2003) Talenten transformeren, over het nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen. Eindhoven: Fontys Hogescholen Koops, W., Levering, B., Winter de, M., (2007) Het kind als spiegel van de beschaving. Amsterdam: SWP Kopland, R., (1988) Herinneringen aan het onbekende. Amsterdam: Van Oorschot Korczak, J., (1986) Hoe houd je van een kind. Utrecht: Bijleveld Kotter, J., Rathgeber, H., (2007) Onze ijsberg smelt!; succesvol veranderen in moeilijke omstandigheden. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Business Contact Krishnamurti, J., (1985) Leven in vrijheid. Amsterdam: Duwaer Krishnamurti, J., (1981) Brieven aan scholen. Deventer: Ankh-Hermes Krishnamurti, J., (2000) Totale vrijheid. Krishnamurti ten voeten uit. Haarlem: Altamira-Becht Kunneman, H., (2005) Voorbij het dikke-ik. Bouwstenen voor een kritisch humanisme. Amsterdam: SWP Lageweg, W., (15 april 2006) Dialoog met de islam toont opvallende kansen voor maatschappelijk verantwoorde ondernemers. Financieel dagblad Laevers, F. en Depondt L., (2004) Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs. Leuven: CEGO Publishers Laevers, F., Heylen L. en Daniels D., (2004) Ervaringsgericht werken met 6- tot 12 jarigen in het basisonderwijs. Leuven: CEGO Publishers Laevers, F., Loock v. L en Peeters A., (1998) Contractwerk, een soepele weg naar differentiatie. Leuven: CEGO Publishers Laevers, F., e.a. (2006) Draagkracht geven. Uitkomst voor de toekomst. (EE-Cahier) Leuven: CEGO Publishers Laevers, F., Heylen, L., (2003) Involvement of children and teacher style. Insights from an international study on experiential education. Studia Paedagogica 35. Leuven: University Press Laevers, F., Bertrands, E., (2004) Ondernemingszin (h)erkennen. Leuven: CEGO Publishers Lammers, M., (2007) Coachen doe je samen. Baarn: Tirion Uitgevers BV Leeuw de, J., Kannekens, J., (2000) Bedrijfsethiek voor HBO. Leende: Damon Leeuw van der, B., (2006) Schrijftaken in de lerarenopleiding. Een etnografie van onderwijsvernieuwing. Heeswijk-Dinther: Esstede Letschert-Grabbe, B., (2008) Dennis, de schrik van de school; Hoe pedagogisch werken kwaliteit van onderwijs verbetert. Assen:Van Gorcum Liefhebber-Elgersma, A., Bok, A., (1992) Kleuters die mogen blijven en hun juffen ook… Enkhuizen: Ethelger Linden van der, F., Laten we eerlijk zijn; 25 jaar spraakmakende interviews. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij L. J. Veen Loeve, D., (2002) Van beginnende geletterdheid tot lezen. Drunen: Delubas Luyendijk. J., Het zijn net mensen. Amsterdam: Podium Maturana H. en Varela F., (1989) De boom der kennis. Amsterdam: Uitgeverij Contact Meerdink J. & Hameetman, M., (2001) Vraag het de leerlingen! Een verkennend onderzoek naar leerlingparticipatie en de brede school in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: SWP/WESP Mello de. A,. (1997) Wijsheid in één minuut. Tielt: Lannoo Moers, P., (2007) Merk toch hoe sterk; het merk als strategische factor tot succes. Amsterdam: Kluwer Morreel, J., &Roemer, J., (2006) Identiteit maak je samen. Schoolontwikkeling vanuit groeikansen. Antwerpen/Apeldoorn: Garant Morris, D., (1967) De naakte aap. Utrecht/Antwerpen: A.W. Bruna & zoon Mulligen van, W., Gielis, P., Nieuwenbroek, A., (2001) Tussen thuis en school. Over contextuele leerlingbegeleiding. Leuven: Acco Noom, M., Winter de, M., (2001) Op zoek naar verbondenheid. Zwerfjongeren aan het woord over de verbetering van de hulpverlening. Utrecht: Universiteit Utrecht Oers van, B., (2005) Dwarsdenken. Essays over ontwikkelingsgericht onderwijs. Assen: Koninklijke Van Gorcum Oers van, B., (2005) Carnaval in de kennisfabriek. De positie van het spel in Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Amsterdam: Vrije universiteit Ofman D., (1992) Bezieling en kwaliteit in organisaties. Cothen: Servire Uitgevers Ofman D., (1999) Kernkwaliteiten van het kwadrant. Bussum: Kern Konsult Peters, J., Pouw, J., (2006) Intensieve Menshouderij. Hoe kwaliteit oplost in rationaliteit. Schiedam: Scriptum Palmer P., (2005) Leraar met hart en ziel. Groningen: Wolters Noordhoff Pijning, H., (1988) Psychologie in het onderwijs van motorische vaardigheden. Groningen: Wolters-Noordhoff Pijning, H., (2000) Motoriek en leerpsychologie. Haarlem: de Vrieseborch Poiesz, T., Raaij van, F., (2002) Synergetische marketing. Een visie op oorzaken en gevolgen van veranderend consumentengedrag. Amsterdam: Pearson Education Benelux Prenen, R., Wysmans, M., (2004) Praten met ouders. Een gids voor leerkrachten, zorgbegeleiders, opvoeders en leerlingbegeleiders. Leuven: CEGO Publishers Rakhorst, A., (2007) Duurzaam ontwikkelen… een wereldkans. Search Knowledge B.V. Robinson, K., (2001) Out of our minds, learning to be creative. Capstone Ros, A., (2007) Kennis en leren in het basisonderwijs. Fontys Hogescholen Schuyt, K., (2006) Steunberen van de samenleving. Amsterdam: University Press Senge, P., (1990) De vijfde discipline. De kunst & praktijk van de lerende organisatie. Schiedam: Scriptum Books Senge, P., Otto Scharmer, C., Jaworski, J., Sue Flowers, B., Presence. Den Haag: Sdu Uitgevers bv Sitskoorn, M., (2006) Het maakbare brein. Gebruik je hersens en word wie je wilt zijn. Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker Stevens, L., (1997) Overdenken en doen. ’s Gravenhage: Procesmanagement primair onderwijs Stevens, L., (2002) Zin in leren. Leuven/Apeldoorn: Garant-Uitgevers Stevens, L., Beekers, P., Evers, M., Wentzel, M., & Van Werkhoven, W., (2004) Zin in school. Amersfoort: CPS Stevens, L., (2008) Leraar wie ben je? Antwerpen-Apeldoorn: Garant Stilma, L., (1995) Van kloosterleven tot basisschool. Baarn: HBuitgevers Susteren van, J., (1991) Helpen in eigen omgeving. Vindplaatsgericht werken. Utrecht: SWP Varela, F., (1992) Ethical Know-How. Action, wisdom and cognition. Stanford: Stanford University Press Verbiest, E., Samen wijs. (2004) Bouwstenen voor professionele leergemeenschappen in scholen. Antwerpen/Apeldoorn: Garant-Uitgevers Visser de, H., (2000) “Kind, Geloof, Vertrouwen” Een boek over Weerbaarheidstraining. Marcos Uitgeverij Voorhoeve, B., (1992) Beelden als inspiratiebron – een werkboek. Zeist: Christofoor Vries de, D., (2007) Bikers in Holland. Wormer: Inmerc bv Waal de, F., (1982) Chimpanseepolitiek; macht en seks bij mensapen. Amsterdam: Becht’s Uitgeversmaatschappij bv Weggeman, M., (2008) Leidinggeven aan professionals? Niet doen! Schiedam: Scriptum Westendorp G., (2004) De spraakmakers, van pratende aap naar bewust denkende mens. Assen: Koninklijke van Gorcum Wetering, J., (2001) Het Enneagram als weg naar verandering. Blaricum: Andromeda Wielinga, E., (2001) Netwerken als levende weefsels. ’s Hertogenbosch: Uitgeverij Uilenreef Wild R., (1994) In vrijheid leren. Heemstede: Altamira Wild. R., (2002) Kwaliteit van leven voor kinderen en andere mensen. Amsterdam: SWP Willan, J., Parker-Rees, R., Savage, J., (2004) Early Childhood Studies. Exeter: Learning Matters Winsemius. P., (2004) Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Over Cruijff en leiderschap. Amsterdam: Balans Winter de, M., (2006) Opvoeding in democratie. Amsterdam: SWP Winter de, M., (2000) Beter maatschappelijk opvoeden. Hoofdlijnen van een eigentijdse participatie-pedagogiek. Assen: Van Gorcum & Comp. Winter de, M., (1995) Kinderen als medeburgers; Kinder- en jeugdparticipatie als maatschappelijk opvoedingsperspectief. Utrecht: de Tijdstroom Wolters. G., & Janssens, H., (1986) Wat is er met dat kind? Groningen: Wolters-Noordhoff Wood. J., (2006) Leaving Microsoft to change the World; an entrepreneur’s odyssey to educate the world’s children. New York: HarperCollins Publisher |
Films |
Herpen, M., (2000) ErvaringsGericht Onderwijs; 10 jaar bs. Uilenspiegel. www.ervaringsgerichtonderwijs.nl Herpen, M., (2004) De klas van Nienke. www.ervaringsgerichtonderwijs.nl Kaetsu, N., (2003) Japanse levensles “Children Full of Life”. NHK Rietveld, T., (2002) Over de school van morgen. Consent communicatie / PMPO Rietveld, T., (2007) Onderwijs Anders. KPC Groep / Fontys Rietveld, T., (2004) Gewoon kiezen, anders leren in het voortgezet onderwijs. NIVOZ |
Sites |
www.marcelvanherpen.nl |
www.duoo.org |
www.ervaringsgerichtonderwijs.nl |
www.nivoz.nl |
Previous: Chapter 15 |