Online traject:
Pedagogisch Tact

'Weten wat je moet doen,
als je niet weet wat je moet doen!'

Dit traject helpt je om in elke situatie goed te kunnen (blijven) handelen. Het maakt je bewuster, breidt je handelingsrepertoire uit en creëert routines in het intermenselijk contact.

  • Tactvol handelen voor leraren en docenten

  • Een pedagogische aanpak, ook in lastige situaties

  • Inclusief publicaties t.w.v. € 112,-

Bekijk de mogelijkheden >

Online traject Pedagogisch Tact is geschikt voor:

  • Leraren (VVE, PO)

  • Docenten (VO, MBO, HBO)


Het traject bestaat uit 3 delen:

  • 1

    Afstemmen

    Onderzoeken en bewust worden

  • 2

    Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen

    Begrijpen en ervaren

  • 3

    Pedagogische oplaadpunten en pedagogische netwerken

    Delen en durven

Meer informatie >
Image Description

Marcel van Herpen

Marcel van Herpen stond aan de wieg van de eerste school voor ErvaringsGericht Onderwijs in Nederland en richtte een aantal expertisecentra op. Hij gaf al meer dan 1.000 lezingen, nationaal en internationaal en schreef een aantal pedagogische publicaties.

Prijzen

Voor meerdere leraren per school/stichting gelden staffelprijzen

Individueel

1 gebruiker

225,- per gebruiker
  • Alle lessen onbeperkt beschikbaar
  • Inclusief publicaties t.w.v. € 112,
Meest gekozen

Team

10-50 gebruikers

200,- per gebruiker
  • Alle lessen onbeperkt beschikbaar
  • Inclusief publicaties t.w.v. € 112,

Team plus

50+ gebruikers

150,- per gebruiker
  • Alle lessen onbeperkt beschikbaar
  • Inclusief publicaties t.w.v. € 112,
  • Eigen studieomgeving.
  • Persoonlijke wensen mogelijk (evt. eigen logo)

Weetjes over… het online traject

‘Pedagogische Tact’

Als je je ingeschreven en betaald hebt, ontvang je een inlogcode. Daarna moet je je NAW-gegevens invullen voor het certificaat dat aan het einde wordt verstrekt.

Daarna worden dan de publicaties die bij het online traject horen (t.w.v. € 112,-) naar je opgestuurd.

Inbegrepen publicaties

  • ‘Ik, de leraar’ (2013)
  • ‘Wij, de leraar’ (2016)
  • ‘Wij zijn Leiders’ (2018)
  • ‘Ik de Coach’ (2017)
  • 4 pockets: ‘Welbevinden’, ‘Betrokkenheid’, ‘Verbondenheid’, ‘Pedagogisch Contact’
  • ‘ErvaringsGericht Onderwijs; van oriëntatie tot implementatie’ (2005) (e-book/2018) (FACULTATIEF) staat bij opdracht: 3.3
  • ‘Duurzaam Opvoeden en Ontwikkelen’ (2008) (e-book/2018) (FACULTATIEF) staat bij opdracht: 1.6

Downloaden werkboek

Nadat je bent ingelogd, kun je het werkboek downloaden. Dit document moet je vervolgens opslaan (offline) op je eigen device. Zo kan er niemand meekijken met jouw opdrachten. Deze kunnen namelijk privacygevoelige informatie bevatten. De opdrachten worden dan ook niet ‘gecontroleerd’. Wel kunnen per school/organisatie/bestuur afspraken gemaakt worden over tempo, overleg en ‘controle’.

Geschatte uren

Per opdracht staan de geschatte uren. Je kunt elke opdracht naar eigen inzicht meer of minder aandacht geven.

Het totaal geschatte aantal is 50 uren.

Opdrachten

Het traject kan dus in een paar weken gedaan worden, maar verschillende onderdelen zijn ook geschikt om vaker te oefenen.

De opdrachten staan in volgorde, maar kunnen ook door elkaar gemaakt worden.

Je kunt aan meerder opdrachten tegelijk werken (lezen, overleggen, onderzoekje doen, opdracht uitvoeren etc.).

De opdrachten kunnen individueel gemaakt worden, maar zijn ook vaak geschikt als samenwerkingsopdracht voor collega’s.

Het traject helpt je om in elke situatie goed te kunnen (blijven) handelen. Het maakt je bewuster, breidt je handelingsrepertoire uit en creëert routines in het intermenselijk contact.

Opdrachten en uitdagingen worden ingeleid met filmpjes. Ook is een complete masterclass van Marcel in delen te zien.

Aan het einde van het traject word je gevraagd om een evaluatieformulier in te vullen, maar vragen, opmerkingen, mooie ervaringen etc. mogen uiteraard ook tussentijds gedeeld worden.

Certificaat

Na elke opdracht klik je op de knop “afgerond” om de opdracht te voltooien. Als aan het einde alle opdrachten op afgerond staan én de online enquete is ingevuld ontvang je een certificaat per e-mail.

Het traject bestaat uit 3 delen:

  • 1

    Afstemmen

    Onderzoeken en bewust worden

    In het eerste deel gaan we ‘afstemmen’. We gaan op onderzoek waar onderwijs en opvoeding over gaat en wat voor jou daarbij van belang is. Het is een bewustwordingsproces, waarbij je jezelf onderzoekt als actor – als instrument – als mogelijkheid om anders te denken, anders te doen, anders te worden. En om kinderen de mogelijkheid te geven om ook anders te denken, doen en worden. Onderzoeken en bewust worden om van daaruit sneller, beter en preciezer antwoorden te kunnen vinden op de vraag wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen.

  • 2

    Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen

    Begrijpen en ervaren

    In het tweede deel van dit traject gaan we op zoek naar de vraag hoe je weet wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen. Daarvoor is het nodig om een paar basale uitgangspunten van onderwijs en opvoeding te begrijpen, maar zeker ook om nieuwe ervaringen op te doen. Door te ‘be-grijpen’ kun je processen beter en sneller verstaan en ‘vastpakken’. Situaties overvallen je minder snel. Je bent als het ware beter voorbereid op het onvoorspelbare. Door nieuwe ervaringen op te doen, verbreed je je handelingsrepertoire. Nieuwe ervaringen zorgen ervoor dat wat je begrijpt ook beklijft. ‘bek-lijven’ betekent dat ze in je lijf gaan zitten. Dat je de mogelijkheid krijgt om in nieuwe situaties op verschillende manieren te reageren. Daardoor ‘zit je minder snel vast’, kun je meer ontspannen blijven en juister handelen. Tactvoller handelen! Met ‘pedagogische tact’, ofwel: de goede dingen doen, op het juiste moment, óók in de ogen van de kinderen.

  • 3

    Pedagogische oplaadpunten en pedagogische netwerken

    Delen en durven

    In het derde deel van dit traject gaan we bekijken wat de mogelijkheden zijn als interventies nog niet tot het gewenste effect hebben geleid. We werken met mensen waarmee kinderen al verbonden zijn, zogenaamde ‘pedagogische oplaadpunten’ en de mogelijkheid van het ‘pedagogische netwerk’ als je er in je eentje niet uitkomt. Ook kunnen pedagogische patronen worden ingeslepen en geautomatiseerd.

Nog vragen? Neem contact op

Stel ons uw vraag en wij nemen
z.s.m. contact op.

Centrum Pedagogisch Contact

Richt zich altijd op het voorkomen en tegengaan van uitval en buitensluiten van (jonge) mensen.

In de trajecten van CPC gaan de deelnemers op zoek naar de verbinding tussen verstand en gevoel: om te ervaren hoe zij dingen beleven en daar betekenis aan verlenen. De bijeenkomsten zullen hen handvatten bieden waarmee ze beter in staat zijn te voelen wat een situatie met hen en hun leerlingen doet. De mentale ruimte van deelnemers wordt vergroot, hun intuïtie versterkt en hun kennis verdiept, zodat ze hun handelingsrepertoire uit kunnen breiden.

De medewerkers van het CPC zijn als zelfstandig ondernemer actief in het onderwijsveld. Zij hebben elkaar gevonden in de kernwaarden van waaruit gewerkt wordt in CPC. Dat is wat hen verbindt en van waaruit zij samenwerken.

Registerleraar
CRKBO instelling logo
Schoolleiderregister PO